Forum Citroen.fora.pl Strona Główna FAQ Użytkownicy Szukaj Grupy Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj Rejestracja
Citroen.fora.pl
o Cytrynach i nie tylko :)
 Założyciel firmy Citroen Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy temat Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Autor Wiadomość
ClioV6
Admin
Admin



Dołączył: 10 Wrz 2005
Posty: 33 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Biskupiec
PostWysłany: 10 Wrzesień 2005, 11:56:43 Powrót do góry

[link widoczny dla zalogowanych]

André Citroën, o wizjonerskich pomysłach i rewolucyjnych metodach, jest bez wątpienia jedną z czołowych postaci początków dwudziestego wieku. Ten wybitny człowiek o wielkich ambicjach, obdarzony intuicją, wyprzedzający swoje czasy, posiadający zadziwiający zmysł w dziedzinie reklamy i kontaktów, nadzwyczaj aktywny i szukający przygód, czynnie uczestniczył, a właściwie był współtwórcą postępu społecznego, gospodarczego, technicznego i kulturalnego swoich czasów. Pod koniec lat dwudziestych zbudował imponujące imperium przemysłowe i dążąc do udoskonalenia form sprzedaży swoich samochodów stworzył nowoczesny handel w dziedzinie motoryzacji, stacje obsługi i inne formy świadczeń.


André Citroën (1878 – 1935) : sylwetka

André Gustave Citroën urodził się 5 lutego 1878 roku w Paryżu jako syn holenderskiego jubilera Lévie Citroën i Polki, Maszy Kleinan.

Po śmierci ojca, od szóstego roku życia André Gustave jest wychowywany przez matkę, która przejęła prowadzony przez ojca kantor handlu diamentami i perłami. Pierwszego października 1885 roku rozpoczyna naukę w klasie 9C w liceum Condorcet. W momencie zapisywania do szkoły nad literą "e" w jego nazwisku zostały dodane dwie kropki "¨". W wieku dziesięciu lat André Gustave odkrywa książki Juliusza Verne i staje się jego wiernym czytelnikiem. Czerpie z dzieła pisarza zasady, którym pozostanie wierny przez całe życie : ducha odkryć i przygód, ducha rywalizacji, podziw dla naukowych odkryć, stałe poszukiwanie innowacyjnych pomysłów.

Budowa wieży Eiffla na wystawę światową w 1889 roku to drugie wydarzenie, które miało decydujący wpływ na wybór drogi życiowej przez młodego André Citroëna. Postanowił zostać inżynierem. W 1898 roku, w wieku dwudziestu lat, rozpoczyna studia na Politechnice. Opuszcza uczelnię w 1900 roku. Już wtedy przeczuwa, że początek dwudziestego wieku będzie epoką wielkich wyzwań przemysłowych. I liczy na to, że stawi im czoła..

W wieku dwudziestu dwóch lat, w czasie podróży do Polski, André Citroën przypadkowo odkrywa technologię produkcji kół zębatych o uzębieniu daszkowym. Dochodzi do wniosku, że ta technologia z użyciem stali otwiera ogromne możliwości i kupuje patent. Jest to początek jednego z największych przedsięwzięć nowoczesnego przemysłu.

André Citroën ma naturę niespokojnego pasjonata. W 1902 roku inwestuje wszystko, co posiada w odkryte w Polsce daszkowe koła zębate. W 1906 roku firma motoryzacyjna Mors, które zasłynęła na początku wieku pobiciem rekordów prędkości, powierza mu funkcję członka Zarządu i dyrektora generalnego. André Citroën reorganizuje zakłady i wprowadza nowe modele. Na przestrzeni 10 lat podwaja roczną produkcję firmy Mors.













W 1912 roku wytwarzająca koła zębate spółka komandytowa Citroën-Hinstin przenosi swoją siedzibą pod adres: 31, quai de Grenelle w Paryżu i przekształca się w spółkę akcyjną Citroën produkującą koła zębate.

André Citroën obejmuje funkcję Prezesa związkowej izby przemysłu motoryzacyjnego. W tym samym roku, w czasie podróży do Stanów Zjednoczonych, zwiedza fabrykę Henry Forda i z uwagą przygląda się organizacji produkcji w tych zakładach.

27 maja 1914 roku żeni się z Georginą Bingen, córką genueńskiego bankiera.

Dwa miesiące później wybucha wojna. André jest kapitanem drugiego pułku artylerii ciężkiej czwartej armii. Brakuje pocisków. André Citroën składa ministerstwu wojny propozycję rozruchu, w terminie trzech do czterech miesięcy, produkcji pocisków typu szrapnel o wydajności od 5 000 do 10 000 sztuk dziennie. Otwiera nową, bardzo nowoczesną wytwórnię na piętnastohektarowym terenie w dzielnicy Javel. Wprowadza metody produkcji opracowane przez Fredericka Taylora. Na dzień 11 listopada 1918 roku fabryka Citroëna wyprodukowała łącznie ponad dwadzieścia cztery miliony pocisków.

Jego fantastyczny talent do kierowania ludźmi oraz zdolności organizacyjne sprawiają, że często otrzymuje misje rządowe. W 1917 roku reorganizuje zaopatrzenie zakładów zbrojeniowych oraz organizuje wojenne służby pocztowe. W 1918 roku w ciągu dwudziestu czterech godzin zapewnia dystrybucję kartek na chleb w regionie paryskim.

Po zakończeniu wojny zakłady Javel zmieniają profil i przestawiają się na produkcję jednego modelu samochodu. Po raz pierwszy w Europie samochody są wytwarzane seryjnie w celu obniżenia ceny i zwiększenia ich dostępności dla szerszego grona klientów. Fabryka zasługuje na miano wzorcowej organizacji. Posiada nowoczesne urządzenia socjalne.

Tymczasem poza swoimi fabrykami André Citroën nie posiada żadnego majątku. Mieszka w wynajętym mieszkaniu i od 1923 roku wynajmuje na wakacje willę "Les Abeilles" w Deauville. Pieniądze go nie interesują i stanowią jedynie środek umożliwiający realizację działań.

Na początku lat 30 udaje mu się zrealizować większość marzeń wielkiego pioniera przemysłowego. Ale kryzys gospodarczy go nie oszczędza. W 1934 roku banki nie chcą mu już udzielać kredytów, ma trudności z dotrzymaniem terminów, bracia Michelin obejmują udziały w zakładach Citroën, a następnie, na żądanie banków, przejmują zarządzanie. Nowe wyzwanie w postaci wdrożenia modelu Traction z napędem na przednie koła nie jest w stanie uchronić go przed upadłością.

Dotknięty chorobą nowotworową André Citroën umiera 3 lipca 1935 roku. Spoczywa na cmentarzu Montparnasse.


André Citroën, pionier z wizjonerskimi pomysłami

Przeczuwając, że samochód stanie się jednym z najważniejszych zjawisk dwudziestego wieku pragnie być jednym z jego twórców...
André Citroën jest szalonym entuzjastą postępu dokonującego się na gruncie amerykańskim i chce, aby jego kraj również mógł korzystać z tych nowych zdobyczy myśli technicznej. Śledzi wszystkie nowości techniczne. Dobre pomysły nie mają dla niego ceny. Rozumie doskonale, że rola samochodu nie ogranicza się do środka transportu. Sprzedając samochód, należy też sprzedać usługę: assistance, przeglądy, naprawy, kredyty.. W tym celu tworzy:
pierwszą spółkę kredytową dla firm przemysłowych

pierwszą sieć koncesjonerów

pierwszy katalog sprzedaży części zamiennych

pierwsze stacje obsługi z roczną gwarancją i bezpłatnym przeglądem po dotarciu silnika

pierwszą europejską spółkę kredytową dla klientów indywidualnych pod nazwą Sovac

pierwszy system pomocy powypadkowej

pierwsze tablice sygnalizacji drogowej, na których umieszcza logo w postaci dwóch zębów koła daszkowego ("double chevron").


Tworzy też pierwsze, lekkie samochody dostawcze oraz samochody dostawczo-osobowe.

Zawdzięczamy mu również powołanie do życia korporacji taksówkowej i linii autobusowej. Zakłada nawet własne towarzystwo ubezpieczeń samochodowych! Wszystkie te innowacyjne pomysły stały się trwałym elementem stylu życia całego społeczeństwa.

André Citroën, sam będąc ojcem czwórki potomstwa, uwielbia dzieci i z myślą o nich uruchamia pierwszą fabrykę miniaturowych samochodzików, a wkrótce potem wydaje katalog zabawek dla dzieci Citroën.

Wiecznie ciekawy i pełen entuzjazmu dla czasów, w których przyszło mu żyć, jest wszędzie tam, gdzie należy być, we wszystkich modnych miejscach, ze szczególnym upodobaniem do restauracji Maxim's, której główna, najbardziej uczęszczana sala staje się jego sztabem dowodzenia.

Ma mnóstwo kontaktów, jego błyskotliwa inteligencja, jasność umysłu i nowatorskie idee w połączeniu z dobrym humorem i entuzjastycznym nastawieniem do życia sprawiają, że jest otoczony licznymi przyjaciółmi i znajomymi.

Dla reklamy marki należy wykorzystać wszystkie nadarzające się możliwości... Umieszcza swoje nazwisko w postaci iluminacji świetlnej na wieży Eiffla i potrafi zaskoczyć wszystkich swoim geniuszem reklamowym i spektakularnymi akcjami. André Citroën, noszący przydomek francuskiego Forda nadany mu przez amerykańskich dziennikarzy, cieszy się światową sławą.

Uczestniczy we wszystkich znaczących wydarzeniach swojej epoki. Spotykają się u niego prezydenci republiki, ministrowie, ludzie biznesu. Charlie Chaplin i Tristant Bernard, Josephine Baker, która śpiewa " moje dwie miłości to mój kraj i Citroën", marszałek Foch, samotny żeglarz Alain Gerbault, Gaby Morlay, i wiele innych wybitnych postaci...

Po sukcesie Charles Lindbergha, który po raz pierwszy odbywa lot samolotowy nad Atlantykiem, kierując się reklamą Citroëna w postaci świetlnego neonu na wieży Eiffla, André Citroën gości bohatera w swoich zakładach Javel.

Lecz André Citroën ma nie tylko talent do reklamy, lecz jest również zapalonym poszukiwaczem przygód.

Pozostając wierny swoim dziecięcym marzeniom inspirowanym lekturą książek Juliusza Verne, wysyła swoje samochody z napędem gąsienicowym na podbój Sahary, Afryki i Azji. Cały świat śledzi z uwagą sprawozdania z wypraw na inne kontynenty.

André Citroën, rewolucyjne metody
André Citroën jest przekonany, że postępowi przemysłowemu powinny towarzyszyć zdobycze społeczne. W fabryce Javel tworzy dla swoich robotnic bardzo nowatorskie jak na owe czasy urządzenia sanitarne i socjalne: żłobek, salę dla niemowląt z możliwością porady pediatrycznej oraz pomieszczenie do karmienia. Ciężarne pracownice otrzymują dodatek miesięczny, zapomogę w momencie urodzenia dziecka oraz miesiąc płatnego urlopu macierzyńskiego z możliwością pobytu w ośrodku w Chaville specjalnie przystosowanym dla młodych matek. Na terenie fabryki są zorganizowane pomieszczenia rekreacyjne, sala zabaw, sala gimnastyczna, pracownia krawiecka, sklep spółdzielczy, stołówka itd. Punkt pomocy medycznej zasługuje na miano szpitala , w którym zabiegi lecznicze są bezpłatne.

Po raz pierwszy w Europie André Citroën organizuje stanowiska pracy dla osób niepełnosprawnych. Jako pierwszy wprowadza "trzynastkę" dla pracowników.

André Citroën to nie tylko człowiek hołdujący szlachetnym ideom humanistycznym lecz także osoba obdarzona wybitnymi umiejętnościami przywódczymi. Od samego początku potrafi otoczyć się ludźmi o wybitnych umiejętnościach, otwartych na postępowe trendy, jak chociażby władający kilkoma językami Georges Marie Haardt czy Louis Guillot, wiernie towarzyszący mu we wszystkich inicjatywach.

Praktycznie każdego dnia odwiedza poszczególne wydziały fabryczne, wita po imieniu najstarszych stażem pracowników, ma dla każdego miłe słowo i bezzwłocznie podejmuje działania, jeżeli tylko jest potrzebna pomoc. Będąc zwolennikiem bezpośredniego dialogu jest gotowy do podjęcia wszelkich rozmów w przypadku społecznego konfliktu.

Organizacja to drugi kluczowy element jego metody.
Jest to organizacja oparta na idei postępu, która to zasada jest ściśle przestrzegana. André Citroën jest wiernym zwolennikiem zagospodarowania czasu pracy według Taylora i dlatego też fabryka funkcjonuje jak w zegarku. Cykl pracy na taśmie jest naukowo obliczony w celu zwiększenia wydajności i jakości. W trosce o lepszy dialog pomiędzy poszczególnymi działami i o rozwiązywanie problemów technicznych tworzy tzw. "Ule" będące prototypami dzisiejszych Kół Jakości.

Trzeci kluczowy element : produkt
Nie tylko należy produkować lepiej niż konkurencja, lecz także inaczej. Samochody muszą zawsze oferować najnowocześniejsze osiągnięcia techniczne. Należy nieustannie pobudzać zainteresowanie klientów przez wprowadzanie znaczących innowacji. Tłoczone nadwozia, elastyczne mocowanie układu napędowego (tzw. "moteur flottant") czy też napęd na przednie koła stanowią rozwiązania o rewolucyjnych skutkach dla rozwoju motoryzacji. André Citroën sprawia, że jego marka osiągnęła w 1929 roku drugą pozycję na świecie.

Citroën, człowiek marka
Nazwisko, które staje się marką, wchodzi do Historii. Sława jest owocem uznania, trwałości, dowodem zdolności przystosowawczych. Marka Citroën weszła do historii w 1919 roku. Od przeszło 80 lat Marka towarzyszy największym wydarzeniom w życiu narodu, najróżniejszym kierunkom i trendom, jest obecna w codziennym życiu i ma swoje miejsce w największych szaleństwach.

Źródło - [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy temat Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme
Wszystkie czasy w strefie GMT